وبلاگی برای نوشته های جذاب و کاربردی

وبلاگی برای نوشته های جذاب و کاربردی

ساخت وبلاگ

امکانات وب

وکیل جرایم اینترنتی یا وکیل سایبری کیست و چه ایفای چه نقشی را به عهده دارد؟

دنیای پسا اینترنت شگفتی‌های زیادی را به خود دید و اتفاقات بزرگی در آن پیش آمد که برای نسل‌های پیشین اساسا قابل درک نبود. این امر موجب شکل گیری جرایم سایبر، و به تبع آن قوانین ناظر بر این محیط موسوم به قوانین فضای سایبر شد. به همین علت در حال حاضر در سراسر جهان با مفاهیم وکیل جرایم اینترنتی یا وکیل سایبری رو به رو باشیم.

در درک موضوع و مفهوم وکیل جرایم اینترنتی باید با این نکته توجه داشت که منظور از این عبارت، وکیل اینترنتی نیست. بلکه فرد مذکور بر خلاف مورد مقایسه، شخصی است که با توجه به قوانین مصوب هر کشور، و آشنایی با جهان اینترنت و فضای سایبر به فعالیت در حوزه‌ی وکالت و در رابطه با جرایم و دعاوی‌ای می‌پردازد که بر اساس یا بستر اینترنت رخ داده‌اند. بنابراین به یاد داشته باشید که دو ترم یاد شده یعنی وکیل جرایم اینترنتی و وکیل سایبری هر دو به یک معنا هستند و ارتباطی با وکلایی که به صورت اینترنتی اقدام به ارائه مشاوره می‌نمایند، ندارند.

وکیل جرایم اینترنتی

البته ممکن است که یک وکیل جرایم اینترنتی از همین بستر برای ارتباط و ارائه‌ی مشاوره به عنوان وکیل سایبری بپردازد. اما این دو موضع به اساسا به یکدیگر ارتباطی ندارند.

متاسفانه در حال حاضر و در سطح کشور و جهان از نظر جرایم رخ داده در فضای سایبر از نظر تنوع کم و کاستی وجود ندارد. با این وجود تمامی اعضای جامعه اعم از تولید کنندگان محتوا، توسعه دهندگان وب و متخصصان فنی در کنار سیستم‌های قضایی سعی در پاکسازی و بهبود فضای اینترنت دارند.

از جمله رایج‌ترین جرایمی که در فضای اینترنت رخ می‌دهد و وکیل جرایم اینترنتی در پرونده‌های آنان درگیر می‌شود، می‌توان به مواردی همچون کلاهبرداری‌های متنوع، اعم از سایت‌های شرط‌بندی غیرقانونی (که اقدام به سرقت موجودی حساب کاربران خود می‌کنند) و یا صفحات مجازی فروشگاهی، افترا، توهین و یا تهدید و اخاذی از افراد، سرقت اطلاعات حساس و یا جاسوسی از کاربران و یا اقدام به پخش محتواهای مضر مانند بدافزارها، اسپم و یا محتوای غیر اخلاقی اشاره کرد. یک وکیل سایبری باید با این موارد و بسیاری مفاد ممنوعه ذکر شده دیگر در نص قانون به صورت صریح و یا ضمنی آشنا بوده و بتواند از حقوق موکلان خود دفاع کند.

وکیل سایبری

به طور مثال ممکن است از موکل وکیل جرایم اینترنتی به جرم‌هایی مانند نقض کپی‌رایت، خرید و فروش اقلام ممنوعه، و یا نشر اخبار کذب در بستر اینترنت اعلام جرم شود، و یا وی از شخص ثالثی به دلیل آسیب رساندن به منابع یا اطلاعات مجازی خود شکایت کند. بدیهی است که اگر وکیل با این مفاهیم آشنا نباشد قادر نخواهد بود تا از عدالت و حقوق جامعه به خوبی محافظت نماید.

خوشبختانه در حال حاضر عده‌ی متعددی از وکلای برجسته در حوزه سایبر تحت عنوان وکیل سایبری در حال فعالیت هستند که با تسلط به موضوعات فوق در حال دفاع از حقوق جامعه در سطح دادگاه‌های کشور هستند.

 
وبلاگی برای نوشته های جذاب و کاربردی...
ما را در سایت وبلاگی برای نوشته های جذاب و کاربردی دنبال می کنید

برچسب : وکیل سایبری, وکیل جرایم اینترنتی, نویسنده : شهرداد بازدید : 368 تاريخ : دوشنبه 23 فروردين 1400 ساعت: 2:00

خبرنامه

عضویت

نام کاربري :
رمز عبور :